Většina relaxačních technik zpomaluje a prohlubuje dechovou periodu. Zpomalení a prohloubení dechové periody přináší i zpomalení nebo úplné zastavení myšlenkového proudu. Pocit, že se ztrácí dotěrné myšlenky a hlava je uvolněná.

Zde vám přinášíme tip na techniku střídavého dechu. Je velmi účinná a nezabere více něž 10 minut a je možné ji opakovat vícekrát během dne.

Jak na to – návod:

  1. Místo a poloha těla:

  • Potřebujete klidné místo, může to být doma nebo venku.
  • Potřebujete, aby vás na tomto místě nikdo nerušil. Čas pro cvičení je přibližně 10 min.
  • Můžete sedět na židli, v křesle, na sedačce, i na zemi v tureckém sedu. Můžete také stát. Důležitá je podmínka vzpřímených zad.
  • Pokud je to možné, zavřete oči. Pokud potřebujete oči nechat otevřené, pověsíte je do jednoho místa, do prázdna, do blba.

Audio soubor část 2

  1. Vlastní cvičení začíná tím, že přenesete svoji vnitřní pozornost na špičku nosu.

  • Klidně pozorujte svůj nádech a výdech.
  • Neovlivňujte hloubku ani délku nádechu a výdechu.
  • U této fáze zůstaňte několik nádechů a výdechů cca 6-9.

Soustřeďte se na to, jak vám nádech i výdech jemně pohybuje chřípím nosu. Zkuste se soustředit na to, zda cítíte teplotu vzduchu a jak nadechovaný vzduch dále proudí dechovými cestami až do plic. Pokud přichází myšlenky a zatouláte se třeba k tomu, co potřebujete koupit, laskavě a bez výčitek se vraťte ke své špičce nosu. Dále pozorujte svůj dech.

Audio soubor část 3

  1. Přeneste vnitřní pozornost k pravé nosní dírce a nadechněte, vydechněte levou.
  • Nádech pravou, výdech levou, nádech pravou, výdech levou.
  • Nyní opačně.
  • Nádech levou, výdech pravou, nádech levou, výdech pravou, nádech levou, výdech pravou.
  • Nyní nadechujete a vydechujete oběma nosními dírkami.
  • Nádech, výdech
  • Nádech, výdech
  • Nádech, výdech.

To, že děláte cvičení dobře, poznáte podle toho, že začínáte dýchat pomaleji.

  1. Postupným tréninkem navyšujete počet opakovaní až na počet 9.

Důležité upozornění:

  • Je normální, že v počátku tréninku se myšlenky zatoulají jinam, jen je laskavě vracíte zpět k dýchání a počítání.
  • Začnete s tréninkem třeba jen s několika opakováními na každou stranu.
  • Dýchejte ve svém vlastním tempu.
  • Po plném zvládnutí techniky budete na trénink potřebovat cca 7-10 min.

Audio soubor rekapitulace

Autor: Martina Chmelová