Jak jsme zde již zmínili telemedicína není dnes v Covidové době nic mimořádného. Z praxe můžeme vidět, že její využití se velmi rozšířilo. Díky ní se pacienti mohou nadále setkávat se svým lékařem a jejich léčba nemusí být pozastavena nebo zanedbána.

Naopak význam telemedicíny pro pacienty je mnohem větší, než by se na první pohled mohlo zdát.

Sám pracuji na částečný úvazek pro švédské pacienty. Švédsko je na komunikaci na velkou vzdálenost už dávno připraveno. Je to samozřejmě dáno malou hustotou obyvatelstva, dlouhými dojezdovými vzdálenostmi ke specialistům a tuhou severskou zimou, která často některé kraje na delší dobu odřízne od světa. Proto v každém zdravotním středisku je k dispozici videokonferenční místnost, díky níž mohu hovořit s pacienty i se sestřičkami nebo lékaři. Tak můžeme během půlhodinového rozhovoru vyřešit opravdu hodně.

Telemedicína je vhodná nejen pro setkání pacient – lékař, ale i pro komunikaci jen mezi lékaři. Např. je možné se v jeden čas během videokonference setkat, prohlížet si rentgenové snímky nebo mikroskopické nálezy pacienta a radit se, jaký je nejvhodnější postup. A při tom můžeme být od sebe tisíce kilometrů vzdálení. Díky tomu může pacient i v odlehlém místě dostat tu nejlepší možnou léčbu.

A pořád nejsme u konce výčtu možností telemedicíny.

Existuje řada údajů, které lze kontrolovat na dálku pomocí vzdáleného připojení. Tak třeba wifi a počítačová ústředna mohou zachránit život např.:

  • v případě záchytu arytmie pacienta
  • vysokého tlaku
  • nebo při odchylce jiné měřitelné funkce.

Je jisté, že někdy je nutné, ale i žádoucí a důležité osobní setkání s lékařem. Prvek osobního setkání do medicíny zásadním způsobem patří a vždy tam patřit bude. Každý lékař bude určitě znát tu správnou hranici, kdy bude považovat vzdálenou komunikaci za bezpečnou a kdy již řekne – osobní schůzka je nutná.

Nicméně pacienti mohou telemedicínu využít ke svému prospěchu tam, kde to lze.

Autor: Doc. MUDr. Jan Novotný, PhD.

Projekt č. CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_064/0006431