Profesní činnost sociálního pedagoga lze definovat jako podílení se především na výchovné, poradenské, socializační, intervenční a resocializační péči o děti a mládež. (Čábalová, 2011)

Tato odbornost však dosud není zařazen mezi pedagogické pracovníky ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících. Přestože již v roce 2014 Asociace vzdělavatelů v sociální politice podala podnět Parlamentu ČR s naléhavým opodstatněním této pozice. (Národní pedagogický institut ČR, 2020)

Náplní sociální pedagogiky je podpora jedince v každodenním životě. Zaměřování se na zvládání běžných životních událostí, bez ohledu na věk. Sociální pedagogika se snaží chránit jedince před rizikovými vlivy a podněcovat změny v sociálním prostředí tak, aby byly v souladu s individuálními potřeby jedinců v kontextu společnosti.

 

Sociální pedagogika má dvě základní funkce (Kraus, 2008):

 

  • profylaktickou funkci  – jejím cílem je utvářet životní způsob zdravé populace (primární prevence) a zaměřovat se na depistáž lidí s potenciálně sociálně patologickým jednáním (sekundární prevence). Sem lze řadit zejména činnost činnost středisek prevence, protidrogových center, linek důvěry atd.

 

  • kompenzační funkci – jde o výchovné působení na člověka a uspokojování jeho potřeb s cílem vyrovnat se s nedostatky, které způsobily negativní vlivy prostředí.  Jedná se o specifické přístupy k lidem, kteří představují z hlediska fungování společnosti vážným problémem (trestaní, nepřizpůsobiví atd.), ale rovněž se jedná o osoby společensky znevýhodněné (zdravotně postižení/oslabení, sociálně slabí, nezaměstnaní apod.). Tato kompenzační činnost probíhá ve spolupráci s dalšími odborníky (sociálními pracovníky, psychoterapeuty, speciálními pedagogy, ergoterapeuty, aj.).

 

Práce sociálního pedagoga

Sociální pedagog je profesionál, jehož působení je/by mělo být primárně na úrovni školy. V tomto případě funguje jako propojovací článek mezi školou a dalšími subjekty, kterými mohou být zástupci různých státních i nestátních institucí (pracovníci OSPODU, Policie ČR, PPP, SVP, NNO apod.) Národní pedagogický institut České republiky (2021) uvádí, že jeho úlohou je také fungovat jako mediátor mezi školou a rodinou, přičemž jeho role je primárně v motivaci žáků k učení a jejich příprava na výuku, posilování dobrých vztahů ve třídě a rozvíjení komunikace mezi žáky a učiteli.

 

Náplň práce sociálního pedagoga souhrnně podle činností definuje Asociace poskytovatelů v sociální pedagogice (2020) následovně:

1. Vzdělávací a osvětová činnost (realizace vzdělávacích a osvětových programů a projektů zaměřených na žáky,  učitele, rodinu a komunitu).

  1. Sociálně-výchovná a preventivní činnost (realizace výchovných a preventivních aktivit směřujících ke zvyšování sociálních dovedností žáků, k utváření jejich zdravého životního stylu, předcházení sociálnímu vyloučení, xenofobii, rasismu aj.).
  2. Podpůrná, intervenční a ochranná činnost (poskytování podpory v obtížných životních situacích žákům a jejich rodinám, podpora žáků národnostních menšin, intervence při ohrožení dítěte a dospívajícího rizikovým chováním aj.).
  3. Poradenská a mediační činnost (řešení konfliktů mezi aktéry na půdě škol a školských zařízení, sociální a pedagogické poradenství jedinci, rodině a komunitě).
  4. Reedukační činnost (programy, projekty a činnosti směřující k přestavbě maladaptivních návyků, kognitivních vzorců a strategií chování dětí a dospívajících).
  5. Analyticko-diagnostická a depistážní činnost (analýza a diagnostika prostředí a klimatu školy, školní třídy a výchovné skupiny, vyhledávání dětí a dospívajících z prostředí sociálně znevýhodňujícího, zanedbávajícího a ohrožujícího).
  6. Koordinační a organizační činnost (spolupráce s obcemi a odbornými službami při plánování a realizaci programů primární a sekundární prevence, spolupráce s aktéry terciární prevence – Probační a mediační služba, kurátor pro mládež, sociální pracovníci OSPOD a neziskového sektoru).

 

Velká část zdrojů věnující se praktickému uplatnění sociálního pedagoga ve vzdělávacích institucích naráží na problematiku jeho financování. Proto jsou tito specialisté prozatím zaměstnáváni na zvážení ředitelů školy a také na jejich odpovědnosti způsobu financování.

 

Jak se tedy může sociální pedagog uplatnit v práci s rodinou s dítětem se ZP? 

Z textu výše jasně vyplývá, že jeho role je především na poli výchovném a vzdělávacím. Působení sociálního pedagoga je nejefektivnější v období vzdělávání dítěte a výchovného působení na něj. Z tohoto důvodu je žádoucí, aby byl sociální pedagog součástí týmu minimálně na poli speciálního školství, ideálně i v mainstreamovém způsobu vzdělávání. Multidisciplinarita péče a pomoci pro rodiny s dětmi se ZP je klíčovým způsobem pomoci vedoucí k naplňování potřeb jedince se ZP a jeho rodiny. V zahraničí např. V Německu, Velké Británii, Dánsku, Polsku, Slovensku a dalších zemích je pozice sociálního pedagoga ve vzdělávacích institucích běžná. V ČR tomu tak pro zatím není. V ČR řada takto vysokoškolsky vzdělaných odborníku pracuje spíše v sociálním resortu právě s ohledem na financování.

 

Sociální pedagog v rámci našeho projektu Beta-poradna funguje na poli aktivity „práce s dětmi a mladistvými se ZP v klubovně“, kde se stará zejména o vhodné výchovné působení, podporu a pomoc v kontextu sociálního prostředí dětí se ZP, jejich možnostmi a limity, a ve spolupráci s ergoterapeutem podněcuje a rozvíjí přirozenou potřebu dětí se ZP učit se a zvládat každodenní situace.

 

Autor: Bc. Kristýna Padrtová, Mgr. Veronika Kocourová, MBA

 

Použitá literatura:

 

Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice: Náplň práce sociálního pedagoga v základní škole. (2020). [online]. [cit. 25. 4. 2023]. Dostupné z: http://asocped.cz/folders-1305/

ČÁBALOVÁ, D.: Pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-802-4729-930.

 

KOL. AUTORŮ (2020):  K čemu je ve škole dobrý sociální pedagog. Národní pedagogický institut České republiky. Portál Zapojmevsechny.cz. [online]. [cit. 25. 4. 2023]. Dostupné z: https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/k-cemu-je-ve-skole-dobry-socialni-pedagog

KOL. AUTORŮ (2021): Sociální pedagog. Národní pedagogický institut České republiky. Portál Zapojmevsechny.cz. [online]. [cit. 25. 4. 2023]. Dostupné z: https://zapojmevsechny.cz/landing-pages/detail/socialni-pedagog

 

KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3.

 

Článek vznikl v rámci projektu Beta poradna – služby pro rodiny s dětmi a mladistvými se zdravotním postižením,  CZ.03.02.02/00/22_017/0000628