Stručná funkční charakteristika
Poškození může vznikat v době před narozením, během porodu či po narození např. vlivem onemocnění či úrazu.
Poruchy pohybového ústrojí se mohou projevovat jako:
- deformity
- omezení hybnosti kloubů
- paréza, plegie
- zvýšené nebo snížené svalové napětí
- neobratnost
- mimovolní pohyby
Důsledky poruch (handicapu) se mohou projevit v poruše soběstačnosti, společenských kontaktů, partnerských vztahů, využití volného času, vzdělávání a perspektivě zaměstnávání.
Jednou z nejčastějších příčin vzniku fyzického postižení je poškození centrální nervové soustavy (mozku), proto se k projevům fyzického postižení mohou často přidružit i poruchy mentální, smyslové, epilepsie, inkontinence, porucha řeči.
Nejčastější diagnózy:
- DMO (dětská mozková obrna), Myelokela (rozštěp míchy)
- svalové poruchy (stavy po poranění mozku, míchy, po operaci nádorů, degenerativní nemoci, roztroušená skleróza)
- vrozené poruchy pohybového ústrojí (dysmelie, artrogryposa, dysplasie kyčlí, kostní lomivost, nanismus)
- později vzniklé ortopedické poruchy: skoliosa, Scheurmannova nemoc, Perthesova nemoc, následky zlomenin, amputace, hemofilie rheumatické záněty
Péče o dítě s fyzickým postižením zahrnuje péči z hlediska typu a rozsahu postižení multidisciplinární spolupráci několika odborníků, například:
- neurologa, ortopeda, pediatra
- fyzioterapeuta a ergoterapeuta
- psychologa, speciálního pedagoga, logopeda
- sociálního pracovníka
Odborníci stanoví rozsah funkčního omezení a doporučí vhodné způsoby práce s dětmi a také pomohou vhodný výběr pomůcek nebo hraček (ergoterapeuti).
Dítěti s fyzickým postižením je potřeba dobrou fyzioterapeutickou stimulaci v raném věku umožnit přiměřený psychomotorický vývoj, v pozdějším věku speciálně pedagogickými a doplňkovými metodami zajistit rozvoj jeho možných rozumových, smyslových a komunikačních schopností.
Do stimulačních metod prováděných od raného věku řadíme:
- fyzioterapeutické metody (např. Vojtova metoda, Bobath koncept)
- ergoterapii (Bobath koncept, proprioceptivní neuromuskulární facilitace (Kabatova metoda), přístup dle Affolterové a sensorická integrace)
- speciálně pedagogické metody (percepční nácvik, KUPOZ, Feurstainova metoda)
- speciální přístupy a programy pro vlastní péči (např. program Portage a jiné)
- některé další druhy terapií (hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie)