Sexualita je součást života každého člověka. Je to základní biologická potřeba.
Slovo „sexualita“ v sobě skrývá mnoho pojmů a témat, pro každého jedince může znamenat zcela něco jiného. Zatímco jeden člověk může pod sexualitou vnímat pohlavní styk (neboli také sex), tak jiný člověk může vnímat sexualitu v rovině přátelství a lásky. Tato rozdílnost ve vnímání je zcela v pořádku. Každý jsme jiný.
Pojďme se podívat na úplný začátek vývoje sexuality u dítěte.
Sexualita se vyvíjí společně s námi, jak rosteme a zrajeme. U dětí, které nemají žádné postižení se sexualita vyvíjí zcela přirozeným způsobem, dítě se zajímá o své tělo a své okolí, je zvídavé a ptá se. Samo si nastaví svůj osobní prostor, hranice přijímá od svého okolí a od rodičů, učí se tématu soukromí a intimity a poznává mezilidské vztahy. Informace k pochopení vlastní sexuality a mezilidských vztahů využívá např.:
- rad rodičů
- kamarádů, sourozenců
- internetu a sociálních sítí
- také se učí na základě vlastních zkušeností.
Toto je přirozený vývoj a náhled na cestu tématem sexuality dítěte bez postižení. Pokud se podíváme na vývoj sexuality u dětí s poruchou autistického spektra (či jinou diagnózou) je vývoj sexuality též přirozeným procesem, která se v určitém stupni může zastavit. Rozdílnost vnímám především v tom, odkud a jakým způsobem si dítě říká o informace o sexualitě.
Může opravdu využít rad od kamarádů, ze školy, z internetu nebo může čerpat z vlastní zkušenosti? A přijde se někdy na něco zeptat? Jak můžete poté v této situaci jednat?
V tématu sexuální výchovy mají důležitou roli rodiče, kteří předávají dítěti potřebné informace. Především dítě učí, co je správné a co nikoliv, nastavují hranice a vysvětlují, které činnosti patří do soukromí.
Sexuální výchovu, kterou rodiče předávají dítěti je prevencí proti sexuálnímu násilí, zneužívání a sexuálně přenosnými infekcemi. Dítěti poskytuje informace a možnost vnímat vlastní sexualitu. Sexuální výchova by měla začít, co nejdříve je to možné. V době, kdy je dítě zvídavé a přijímá informace. Hravou, zábavnou, a přitom vizuálně zpracovanou formou, s ohledem na možnosti a schopnosti dítěte, adekvátně k jeho věku.
Autor: Věra Petlanová Zychová (lektorka a poradkyně v rámci služby odborného sociálního poradenství organizace Freya z.s.; FB: @Freya.vzdelavani).
Projekt č. CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_064/0006431