Ráda bych se pozastavila u tématu doteků ve smyslu toho, kdy dítě učím tomu, které doteky jsou povoleny a které nejsou. Tedy téma hranice ve smyslu doteků.
V tomto tématu pomáhá metoda kruhů podpory. Jde o vizuálně zpracovanou pomůcku, která má několik na sebe navazujících stupňů, jak s nimi pracovat. Ve svém základu učí dítě tomu, které doteky jsou povoleny a které jsou zakázány vůči určité osobě nebo prostředí. Kruhy podpory mohou tedy směřovat k osobě či prostředí, tedy například vůči paní učitelce nebo třídě ve škole. Pak tedy dítě učím povolené/zakázané dotek k osobě paní učitelky nebo k celé třídě, tedy dětem ve třídě i paní učitelce.
Kruhy jsou rozděleny na dvě odlišné barvy:
- červená znázorňují stop/zákaz/nesmíš/není dovoleno
- zelené, které znázorňují ano/můžeš/smíš/je povoleno.
Do jednotlivých kruhů poté vpisujeme (kreslíme, využíváme piktogramy, obrázky, fotografie apod.) konkrétní doteky.
V červeném kruhu, který vizuálně znamená nedovolené doteky by poté například mělo být napsáno: nesahám na intimní místa, nehladím po vlasech, nelíbám na pusu, nesedám si na klín apod. Kruhy podpory směřujeme k tomu, co chceme dítě naučit, co mu předat, vycházíme z aktuálních potřeb a vizuálně zpracujeme do podoby, která bude dítěti co nejvíce vyhovovat.
Toto je jedna z metod, jak jedno z důležitých témat sexuální výchovy pojmout vizuální formou. Pomůcka, která pomůže lépe pochopit téma hranic využila i jedna maminka, která se na mě obrátila s prosbou, jak pomoci její dceři pochopit, co může ve škole dělat a co nesmí. Její dcera se často dostávala do problematických situacích. Mamince jsem nejprve doporučila metodu kruhů, která pomohla rozlišit téma povolených a nepovolených doteků. Taktéž jsem mamince poradila, jakým způsobem může v rámci sexuální výchovy se svou dcerou pracovat. Využily jsme videa, knihy, brožury, modelové situace i pracovní listy.
Po malých krocích jsme se dostávali do náročnějších témat. Přesto, že témat bylo několik a bylo potřeba každou novou informaci učit postupně, tak každý pokrok, byť ten sebemenší, byl velký úspěch pro maminku i její dceru. Zcela vymizely problematické situace a otevřel se prostor pro komunikaci mezi maminkou a její dcerou.
Autor: Věra Petlanová Zychová (lektorka a poradkyně v rámci služby odborného sociálního poradenství organizace Freya z.s.; FB: @Freya.vzdelavani).
Projekt č. CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_064/0006431