V minulém článku jsme se zaměřili na podporu čtení u dětí s mentálním postižením metodou tzv.: „Globálního čtení“.

V tomto článku shrnujeme další  metody a jednotlivé nácviky podpory čtení při výuce dětí s mentálním postižením. Tyto metody je vhodné kombinovat a přinášet do výuky ve školách, ale i při přípravě doma. Důležitý je individuální přístup a motivace.  Existuje velká řada dalších přístupů, které mohou podpořit čtenářské dovednosti u dětí s mentálním postižením a my se na ně prakticky zaměříme.

Děti s mentálním postižením často potřebují specifické metody a přístupy, aby se mohly dobře rozvíjet v oblasti čtení. Klíčem je kombinace individuální podpory, multisenzorických přístupů a motivace.

Zde jsou některé účinné metody:

  • Multisenzorická metoda neboli multisenzorické učení

 Tento přístup kombinuje vizuální, sluchové, pohybové a hmatové podněty.
Například: sledování tvarů písmen, sluchové vnímání jejich názvů v kombinaci s hudebními říkankami, toto propojení mohou podpořit dále hmatovým vnímáním pomocí „ohmatáváním“ 3D písmen, dotykových karet nebo modelovacích materiálů.
Hry s písmeny a obrázky podporují zapojení vícero smyslů a usnadňují dětem si písmena zapamatovat.

Tato metoda se nazývá také:  Metoda VAKT: Vizualizace (V), auditivní vnímání (A), kinestetika (K), taktilní stimulace (T).

Příklady: Magnetická písmenka – dítě skládá slova pomocí magnetických písmen. Písmena z filcu, dřeva nebo plastu – dítě se učí písmena hmatem. Skládací slova (např. puzzle s písmeny a slovy).

  •  Piktogramy a vizuální podpora

Pro děti s těžšími formami postižení je užitečné začít se symboly nebo piktogramy, které představují slova či fráze. Tyto symboly mohou být postupně nahrazeny skutečnými písmeny a texty. Můžeme využít konkrétní nástroje pomocí programů: Boardmaker nebo speciální knihy s obrázky.

Příklady:  VOKS – obrázkový komunikační systém. Flashcards s obrázky a slovy (např. jednoduché karty se slovem a obrázkem pro podporu učení). Tabulky se slovy a symboly pro lepší porozumění textu.

  • Interaktivní čtení a příběhy s obrázky

 Zapojení emocí dítěte a vzájemné interakce. Tato metoda se zaměřuje na čtení s dětmi formou hry, kdy dítě odpovídá na otázky nebo doplňuje jednoduché věty. Využívá přitom personalizovaných příběhů, kdy společně s dítětem vytváříme příběhy na míru. Tyto příběhy by měly být dítěti blízké a to pak zvyšuje jejich motivaci k nácviku čtení. Při této metodě můžeme využít obrázkové knihy s jednoduchým textem, který pomůže dětem propojit text a obrázek s jeho významem. Zahrát si divadelní pohádku nebo využít karetní hry či Story cubes.

  • Technologie

Při výuce dětí s mentálním postižením je dobré nezapomínat na interaktivní aplikace a vzdělávací hry, které umožňují dětem procvičovat čtení zábavným způsobem. Také audioknihy kombinované s tištěným textem pomáhají rozvíjet schopnost propojit zvuk s psaným slovem.

Např. tablety s aplikacemi na učení čtení (logopedické aplikace, čtení s hlasovou podporou). Audioknihy a text-to-speech nástroje. Online výukové hry,apod.

Příklady:
Grid 3 – komunikační program, který pomáhá s porozuměním a čtením

Kahoot! nebo Learning Apps – interaktivní hry na učení slov a písmen,

Výukové aplikace pro tablety (např. „ABC pro děti“, „Písmenka a slabiky“).

 

Závěr

Metody, které jsme v tomto článku vyjmenovali je možné společně kombinovat i s metodou Globálního čtení a individuálně přizpůsobovat konkrétním potřebám dítěte. Je důležité, aby proces učení byl hravý, zábavný a motivující. Nesmíme však zapomínat na individuální schopnosti jednotlivého dítěte, protože každé dítě má jiné potřeby a jiné tempo učení. Učitelé a rodiče by měli proto volit takové metody, které dítě zvládne. Přičemž důležitou roli hraje trpělivost a pozitivní motivace.

 

Použitá literatura:

BAZALOVÁ, B.: Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4.

BARTOŇOVÁ, M.: Specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 67-82. ISBN 978-80-210-6646-5.

VÍTKOVÁ, M., BARTOŇOVÁ M.: Edukace a intervence žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty. Teorie, výzkum a praxe. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2022, 227 s. ISBN 978-80-7603-347-4.

Pešková, J., Hemzáčková K.: Možnosti využití sociálního učení při práci s žáky v ZŠ speciální. – metodická příručka. Vyd.1. IPPP, Národní pedagogický institut České republiky, 2010, 88 s. ISBN: 978-80-86856-65-0.

Santlerová, K.: Metody ve výuce čtení a psaní, Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-05-2

 

Autor: Bc. Kristýna Padrtová, Mgr. Veronika Kocourová, Ph.D., MBA

Článek vznikl v rámci projektu Beta poradna – služby pro rodiny s dětmi a mladistvými se zdravotním postižením,  CZ.03.02.02/00/22_017/0000628