Mít strach je normální, všichni ho známe a prožíváme. Zdrojem současného strachu a obav je změna v našich životech i ve společnosti a z ní plynoucí nejistota. To vše v nás vytváří klubko emocí s následným pocitem, že vše známé není.

Nemáme se o co opřít, nevíme, co bude dál. Nicméně se strachem a úzkostí lze pracovat a cesta ke snižování strachu na únosnou míru existuje.

Nabízíme vám 10 kroků, jak v současné situaci zacházet se sebou a svými blízkými.

  1. Vytvořme kolem sebe řád a předvídatelné prostředí. K tomu může posloužit vytvoření seznamu činností na den (s ohledem na potřeby své a rodiny). Doporučujeme si seznam napsat a dát na viditelné místo. Do života tak vstoupí určitý režim, který by měl zohlednit jak práci (dospělí, práce o domov), tak odpočinek.
  2. Velmi důležité jsou v tomto režimu rituály. Tedy opakující se stejné chování, které se váže k úkonům osobní hygieny, přípravě jídla, úklidu, odpočinku, pohybu venku. Opakující chování je známe a uklidňující.
  3. Filtrujme informace a vyhýbejme se těm, které jsou přitěžující. Omezme čas, který budeme věnovat informacím na 2 x za den. Vyberme si 1-2 zdroje pro nás důvěryhodné, které nás budou informovat. Jen určité procento denních informací je nutných a zásadních pro naše současné fungování. Některé informace mají omezenou platnost a již během několika málo hodin ztrácí na aktuálnosti. U mnoha zase neznáme celý kontext, ve kterém se popisované stalo a dělo.
  4. Přijměme a sdílejme své pocity a emoce s blízkými a přáteli. K tomu je možné využít mnoha technologií (např. telefon, whatsapp hovory, skype, zoom).
  5. Zabývejme se tím, co nás dobíjí – knihy, poslech hudby, malování, křížovky, vaření. Tedy tím, co nám zajistí hmatatelný výsledek a z čeho budeme mít uspokojení.
  6. Zkusme se vyladit a myslet pozitivně. Vzpomeňme si na to, co nás zajímá, z čeho se můžeme těšit. Popřemýšlejme, zda můžeme pro sebe nalézt něco pozitivního i v současné nelehké situaci (např. udělat mnohé, co dlouho odkládáme, uklidit, vygruntovat, vyrobit, zapojit se jako dobrovolník).
  7. Mysleme na fyzickou aktivitu. Pohyb je významným energetickým zdrojem. Stačí obyčejná chůze. Zkusme relaxovat, meditovat, modlit se. I to je významná cesta jak uklidnit své emoce.
  8. Střídejme pobyt s blízkými a samotu, každý z nás je jiný, – někdo je extrovertnější, druhý introvertnější – každý máme jiné potřeby. Uvědomme si, kdy chceme být v kontaktu a kdy naopak o samotě.
  9. Respektujme, že každý jsme jiný a máme jiné sytící zdroje. I proto bychom k sobě měli být ohleduplní. Uvědomme si, že co funguje u jednoho nemusí fungovat u druhého.
  10. Řekněme si o pomoc s praktickými záležitostmi (např. dovoz jídla, nákup léků) nebo o pomoc psychologickou. Jsme Vám k dispozici na alfahs.cz

V rámci naší poradny si můžete společně jen popovídat, sdílet své pocity a obavy. Společně se zkušeným terapeutem můžete hledat a zviditelňovat pro vás důležité kroky vedoucí k obnově stability.  

Desatero je také možné stáhnout v pdf formátu ZDE.

Autor: Ivana Novotná