Učitelé ze šesti států u nás čerpali zkušenosti s výukou mentálně postižených žáků

Týdeník Školství 12.02.2014

Práce s mentálně postiženými ve školách je činnost, o které se tak často nemluví. I proto jsme uvítali možnost připravit v Základní škole praktické v Klášterci nad Ohří týdenní studijní pobyt pro učitele ze šesti států (Polsko, Německo, Španělsko, Litva, Dánsko a Rumunsko). Týden proběhl pod názvem Vocational education for children and young people with intellectual disabilities a jeho cílem bylo seznámit účastníky s touto problematikou a zároveň získat i zkušenosti z jejich strany.

 

Stačí sociální dávky? Ústecký kraj, kde žijeme, je specifický tím, že je zde mnoho rodin s nízkou sociokulturní úrovní, velká část nezaměstnaných (u žáků naší školy tvoří nezaměstnaní rodiče 90 procent), mnoho dětí žije v neúplných rodinách. Bohužel velmi často se setkáváme s názorem rodičů i žáků, že další vzdělávání je zbytečné, protože k životu stačí sociální dávky. První den jsme začali prezentacemi jednotlivých účastníků, kteří představovali svá zařízení. Zajímala nás především souvislost se vzděláváním dětí a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, se zaměřením na mentální postižení. Následně jsme navštívili Základní školu praktickou Klášterec nad Ohří, kde jsme viděli v praxi vzdělávání žáků s mentálním postižením. Největším obohacením této diskuze ovšem bylo setkání se dvěma rodiči a jejich dětmi s postižením. Pánové Jiří a Jan nám ukázali, jak se člověk s postižením může dále vzdělávat, jak hledá práci, prostě jak se jim žije ve společnosti, která ne vždy chápe jejich potřeby. Jejich přístup k životu by mohl být inspirací pro nás všechny.

Jednoznačně z diskuze vyplynulo, že základem zdravého vývoje jedince s postižením je rodina. Výuční list nebo zaučení Další navštívenou školou byla Střední integrovaná škola AMOS v Kadani. Měli jsme možnost navštívit jednotlivé provozovny praktické výuky - obchod, farmu, kadeřnictví, karosárnu, autoopravnu, zahradnictví. Tato škola nabízí další vzdělávání, které buď je ukončeno maturitou, nebo výučním listem či zaučením v oboru. Zvláště výuční obory a zaučení nás nejvíce zajímalo, protože tento typ vzdělávání je pro žáky - absolventy základní školy praktické či speciální - nejvhodnější. Poté jsme navštívili Základní školu a mateřskou školu při nemocnici v Kadani, kde jsme opět mohli vidět přípravu žáků s postižením pro praktický život a hlavně pro další vzdělávání. Účastníky zaujala relaxační místnost pro děti s těžkými vadami a možnost mimoškolních činností dětí ve škole.

Další zajímavostí byla ukázka práce v přípravné třídě, kde se děti se speciálními pedagogy připravují na výuku. Do domova i s rodiči Velice zajímavá a přínosná pro nás byla návštěva domova Laguna v Psárech. Tento domov je výjimečný například tím, že dospělý člověk s mentálním postižením, který zde chce žít, si s sebou může vzít i rodiče. Podmínkou je, aby byl rodič starší šedesáti let a jeho dítě nikdy nebylo v ústavu. To znamená, že o své postižené dítě celý život pečoval. Otázka dospělých s mentálním postižením byla velmi hojně diskutována, názory se různily, ale problém jsme nevyřešili. Ostatně není vyřešen v žádné evropské zemi.

V Chomutově jsme navštívili SŠ technickou, gastronomickou a automobilní, největší školu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v našem regionu. Škola realizuje několik vzdělávacích programů. Vzdělává nejen studenty maturitních oborů, ale také studenty s mentálním postižením, nevidomé, imobilní i studenty s kombinovanými vadami. Připravuje je na vstup do společnosti, aby byli schopni se sami živit a nebyli odkázáni na sociální dávky. Vzdělání není povinné Nejčastěji diskutovanou otázkou byla dobrovolnost dalšího vzdělávání po absolvování základní školy. Účastníci z jiných zemí těžko chápali, že se mnozí nechtějí dále vzdělávat, že rodiny neposílají své děti do učilišť, že raději volí cestu sociálních podpor a později invalidních důchodů. Naši hosté ale byli překvapeni i pracovní náplní ředitele školy. Ten je nejen učitelem, ale také právníkem, manažerem, ekonomem. Udiveni byli i činností školní družiny, která poskytuje bezplatnou péči o žáky po vyučování, další mimoškolní činnost, kroužky, různé sporty. I školní jídelny jsou podle nich určitým nadstandardem.

Kontakt: Jiřina Malastová ZŠ praktická Havlíčkova 269 Klášterec nad Ohří Jirina. Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

©2000-2015 Alfa Human Service