Autisté mají problém najít školu

TV Barrandov 25. 2. 2015

Petr PŘEVRÁTIL, moderátor: Silné ročníky dětí se přesouvají z mateřinek do škol. Zápisy do prvních tříd proto teď byly pro řadu rodičů noční můrou, zvlášť pro ty, kteří si svou ratolest přáli dát do jiné školy, než v místě bydliště.

Denisa JEŘÁBKOVÁ, moderátorka: A co teprve děti s poruchou autistického spektra. Mají specifické potřeby a najít školu, která by dítěti rozuměla, je tak docela oříšek. Pochopení školy i učitele je konkrétně pro takové děti hodně důležité a ovlivňuje celkové projevy autismu.

Vendula STADLEROVÁ, redaktorka: Brzy sedmiletého Ángelka už z Našich zpráv znáte. Dětský autismus mu diagnostikovali v pěti letech. Díky speciálnímu metodickému programu Sun Rise se Ángel hodně zlepšil.

Ernesto CHUECOS, tatínek Ángela: Mluvit se naučil, aniž by žádnej speciální pedagog mu vysvětloval, nebo řekl, jak se má mluvit, protože neuměl mluvit dlouho.

Barbora CHUECOS, maminka Ángela: On začal používat ty slova, protože to zvyšovalo legraci při tý hře, prostě naučil se říkat věci, díky kterým zažil ještě víc srandy prostě.

Vendula STADLEROVÁ, redaktorka: Pokroky jsou na Ángelovi hodně znát, najít ale školu, která by s programem dál pracovala, je v Česku zpravidla problém, i když zrovna Ángelovi rodiče naštěstí nakonec dobrou školu našli, předcházely peripetie, kdy školy zdůvodňovaly, proč chlapečka kvůli autismu nepřijmout.

Barbora CHUECOS, maminka Ángela: Já jsem hledala na internetu, volala jsem už po telefonu, nebo do e-mailu - to bylo takový jako aha, máte autistický dítě, no tak tedy přijďte, tak to nějak zkusíme, ale už to byl takovej tón, že mě se prostě nechtělo tam vůbec jít.

Mojmír DUNDĚRA, ředitel waldorfské základní školy Dědina: Prostě hledáme nějaký způsoby jak tu integraci nejlíp uchopit, aby to k něčemu bylo. Máme schůzky s rodiči běžných dětí, aby to nechápali, že jejich děti chodí do třídy s postiženým, prostě musíme je trošičku nastavit ty rodiče na to, že nepojedeme jenom na výkon, že ten výkon dneska není to první a poslední.

Marta HRŮZOVÁ PEČEŇOVÁ, předsedkyně o. s. Za sklem: To je nesmírně důležité, aby opravdu všichni zaměstnanci školy věděli, o čem je ta diagnóza, co potřebuje to konkrétní dítě.

Ernesto CHUECOS, tatínek Ángela: Aby školský systém byl tady pro ty děti a ne aby děti se musely přetvářet, aby se bály do toho školního systému.

Vendula STADLEROVÁ, redaktorka: Jenže to je bohužel spíš vzácné, přitom porucha autistického spektra se v Česku každý rok diagnostikuje u dalších dvou stovek dětí. Pro Televizi Barrandov - Vendula Stadlerová.

©2000-2015 Alfa Human Service