Úředníci si "pohráli" s autistkou. Do školky musela bez asistenta

Mladá fronta Dnes 29. 10. 2014

Navzdory posudkům odborníků nařídili úředníci poslat tříletou holčičku s autismem "na zkoušku" do školky bez asistenta. Test dopadl špatně, dítě pobyt v cizím prostředí nezvládlo. Specialisté rozhodnutí označují za nepřijatelný experiment.

OLOMOUC Tříletá autistická holčička z Olomoucka měla jít letos poprvé do mateřské školy. Psycholog i psychiatr doporučili její integraci s pomocí pedagogického asistenta, bez nějž se děti s podobnou diagnózou neobejdou. Když však rodiče žádali o potřebné a obvykle ryze formální razítko olomoucké Speciálně pedagogické centrum (SPC), nečekaně narazili. Úředníci jim řekli, že nejdříve musí dceru do školky poslat samotnou, aby zjistili, zda vůbec pomoc potřebuje.

Odborníci nad takovým postupem kroutí hlavou, umístění autistického dítěte do neznámého prostředí bez pomoci podle nich nemůže dopadnout dobře. Což se také potvrdilo. Holčička ani školka "ostrý test" nezvládly. Zasáhnout nakonec musela obec, která rodině pomohla alespoň dočasně zaplatit osobního asistenta.

Není to přitom poprvé, kdy se o olomouckém SPC mluví v souvislosti s integrací postižených dětí negativně. Nedávno odborníci i rodiče postižených dětí kritizovali, že Olomoucký kraj zrušil původní centrum a propustil všechny zaměstnance včetně zkušených odborníků. Vzápětí vytvořil vlastní nové centrum a do čela dosadil svoji bývalou úřednici, kterou ale někteří odborníci i rodiče dětí kritizují. Ta již dříve výtky odmítla, k novému případu se nevyjádřila.

Odborníci asistenta doporučili, úředníkům to nestačilo "Že je naše dcera autistka, jsme se dozvěděli po Novém roce. Bylo nám řečeno, že není žádný důvod, proč by dcera nemohla chodit do místní školky se svými vrstevníky, které zná. S autisty už tu mají zkušenosti a připravili všechny podklady pro žádost o pedagogického asistenta," popisuje maminka, která se zveřejněním svého případu souhlasila pod podmínkou, že v novinách nebude uvedené její jméno.

Matka proto kontaktovala ještě před letními prázdninami olomoucké SPC a domluvila si schůzku s jeho vedoucí Ivanou Polákovou. "Nejprve jsme se spolu domluvily, že začneme dceru na nové prostředí zvykat už před prázdninami a že se na ni přijdou podívat. Z toho nakonec sešlo s tím, že si máme užít prázdniny a vše vyřešíme v září," popisuje maminka.

Na konci srpna se však dozvěděla, že její dcera zatím žádného asistenta ani přes posudky psychologa a psychiatra, kteří jej výslovně doporučili, nedostane. "Prý nejprve musí vidět, jak se dcera ve školce chová, když je tam sama. Měli se na ni přijít podívat po čtrnácti dnech," dodává matka.

Hned první den ve školce však skončil katastrofálně. "Malá plakala a bylo jasné, že takhle to dál nepůjde. Samozřejmě pláčou i jiné děti, ale těm můžete vysvětlit, že se nic neděje. U autistů to přeci jen funguje trošku jinak, potřebují, aby se jim někdo věnoval, zabavil je. Potřebují podněty. Pokud je ve třídě 28 dětí a jedna učitelka, těžko se může věnovat jen dceři," říká matka.

Začala proto do školky docházet a asistentku dělala dceři sama. Má však ještě druhé malé dítě, zaskočit v hlídání tak museli mezi vlastní prací například prarodiče. "Nešlo to dlouhodobě," dodává s tím, že své naděje upnula k polovině září, kdy dceru mělo posoudit SPC. Jenže to se nestalo.

"Řekli mi, že dcera měla být ve školce sama, a proto ji vlastně nemohou posoudit. Jenže sama tam být nemohla," nechápe.

"Dělat experimenty na dětech s autismem je vrchol" Postup pracovníků olomouckého centra zaskočil i odborníky. "Tohle rozhodně není standardní postup. Je úplný nesmysl, aby dítě s autismem strčili do školky bez asistenta s tím, že se teprve rozhodne. Pokud je to pravda, pak paní Poláková podniká sociální experimenty na dětech s autismem a to mi přijde jako vrchol," řekl například Michal Roškaňuk z projektu Adventor, který sdružuje autisty a odborníky, kteří se autismu věnují.

Rodině holčičky doporučil, aby se s žádostí obrátila na jiné Speciálně pedagogické centrum. Matka malé autistky proto kontaktovala SPC v Ostravě a okamžitě uspěla. "Zavolali jsme tam, na všem se domluvili a do týdne nám přišlo rozhodnutí, že dcera na asistenta nárok má. Proč to nešlo tady, nevím," krčí rameny maminka.

Nápad "otestovat" bez pomoci autistické dítě v novém prostředí kritizuje také Jitka Studená, ředitelka mateřské školy v Ústíně, která má s integrací řadu zkušeností. Podle ní takový postup dítěti může způsobit trauma do budoucnosti. "Holčička se ocitla v neznámém prostředí sama, byla ze všeho vylekaná, nebyla schopna si hrát, přijmout jakékoliv podněty. U autismu je velmi důležité, aby si dítě zvykalo postupně a především, aby mělo někoho, kdo mu se vším pomůže. Od toho je právě asistent," popisuje. "O pedagogického asistenta pro autistické dítě jsme žádali už pětkrát, nikdy v tom nebyl problém a nikdy se nepostupovalo tímto způsobem."

Ještě předtím, než rodina získala potřebné razítko od ostravského SPC, pomohla jí i obec, ve které žije. "Zaplatili dceři na dopoledne osobní asistentku, která s ní tráví čas ve školce a se vším jí pomáhá. Když se to dozvěděli v SPC, obrátili a najednou to byl výborný nápad, aby s dcerou ve školce někdo byl. Paní Poláková nám navíc poradila, jak to máme udělat, aby nám peníze od obce vydržely co nejdéle. Dceru máme posílat do školky jen na jednu hodinu denně. Což je samozřejmě absurdní."

Vedoucí SPC Ivana Poláková se k případu nevyjádřila, na otázky zaslané redakcí MF DNES neodpověděla. Rodiče autisty ženou svůj spor do Štrasburku Není to přitom první případ, kdy dění kolem centra budí rozruch. SPC totiž Olomoucký kraj letos v lednu převedl pod svoji Pedagogickopsychologickou poradnu a původní zaměstnanci posléze dostali k poslednímu červenci výpovědi. Kraj výměnu centra "kus za kus" hájí dlouhodobou koncepcí.

Do vedení kraj dosadil svoji někdejší úřednici Polákovou, což ale u pracovníků původního zrušeného centra i některých rodičů dětí vyvolalo pochybnosti. V minulosti totiž měla Ivana Poláková mimo jiné na starosti právě jednání ohledně integrace dětí s postižením do běžných škol.

"Paní Poláková se vždy vyjadřovala ve smyslu, že dětem nebudeme dávat asistenty, protože kraj na to nemá peníze. Takový člověk nyní klienty posuzuje a měl by je doporučovat k integraci," hodnotila například krátce po změně Markéta Jandeková z olomouckého občanského sdružení Jdeme autistům naproti. "Byla to přímo paní Poláková, kdo se mne po mé stížnosti, že nám nechtějí dát asistenta na doporučený počet hodin, zeptala, zda vážně čekám, že můj syn někdy vystuduje," stěžovala si na přístup úřednice také Jolana Plisková z Olomouce, která spor o asistenta pro svého čtrnáctiletého autistického syna Erika žene až před Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku. Erika k integraci odborníci doporučili a ve škole dnes mezi zdravými dětmi prospívá dobře.

Poláková s kritikou od počátku nesouhlasí a na dotazy MF DNES tehdy reagovala s tím, že integraci dětí naopak podporuje. "Integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do škol podporuji, pokud je to v zájmu dítěte, jeho dalšího rozvoje a neodporuje základním principům dětské psychologie a speciální pedagogiky," uvedla.

Je úplný nesmysl, aby dítě s autismem strčili do školky bez asistenta s tím, že se teprve pak rozhodne. "Paní Poláková se mě zeptala, zda vážně čekám, že můj syn někdy vystuduje."

O autorovi: Barbora Taševská, redaktorka MF DNES

Mutace - Mladá fronta DNES - Olomoucký kraj

©2000-2015 Alfa Human Service