České dráhy usnadňují handicapovaným cestování vlakem

Právo 26. 6. 2014

Usnadnit lidem s vážným zdravotním postižením cestování vlakem se snaží České dráhy (ČD). V současné době provozují už 600 vozů přístupných pro vozíčkáře a výrazně rozšířily i počet bezbariérových souprav a vozů.

"Díky tomu jsme v nyní platném jízdním řádu mohli zvýšit počet bezbariérových spojů už na 4404," sdělil na včerejší tiskové konferenci náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Michal Štěpán.

Osvědčuje se i objednávkový systém na webu ČD, který tento dopravce spustil loni v prosinci a dosud jej využilo přes 2350 handicapovaných cestujících. Ti musí nejméně 48 hodin předem nahlásit svou cestu a vyplnit na internetové stránce ČD dotazník s potřebnými údaji. Na nádraží pak mají zajištěno, že se do vlaku skutečně dostanou a že jim personál bude věnovat potřebnou péči.

"Průzkum ukázal, že skoro 60 procent zákazníků s handicapem s námi cestuje až šestkrát do roka a kolem pěti procent jich využívá naše spoje denně," informoval Štěpán.

Užitečná spolupráce

Například slepým a slabozrakým cestujícím už v řadě příměstských vlaků slouží zvukové naváděcí zařízení, které jim značně usnadňuje orientaci. Šedesát čtyři zmodernizovaných multifunkčních vozů pro dálkovou dopravu je zase vybaveno vlastní plošinou a interiérem, upraveným speciálně pro vozíčkáře. Spolupráci s ČD v této oblasti oceňuje předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása. "K úpravám bezbariérových vozů přistoupily České dráhy na základě našich připomínek velmi vstřícně. Z dohody, kterou s nimi máme uzavřenu, navíc vyplývá, že budou zaměstnávat více osob se zdravotním postižením," uvedl Krása.

Problémem ale podle něj je nedostatek nízkopodlažních autobusů, které ČD nasazují jako náhradní dopravu při výlukách na železnici.

Přepravu vozíčkářů zajišťují v Česku i soukromí železniční dopravci, ovšem v podstatně omezenějším rozsahu. Například RegioJet si kvůli tomu pronajal od ČD dvě plošiny.

Při udělování licencí myslet i na vozíčkáře

Na dotaz Práva, jestli nehrozí nebezpečí, že s postupující liberalizací osobní vlakové dopravy se budou podmínky pro vozíčkáře naopak zhoršovat, odpověděl Krása: "Směrnice EU pro přepravu handicapovaných se bez výjimky vztahuje na všechny dopravce. Při udělování licencí by si však stát měl klást podmínku, že vozový park žadatele musí být přizpůsoben i pro vozíčkáře. To se zatím v ČR neděje a je třeba to dotáhnout."

©2000-2015 Alfa Human Service