Za deset let poslali lidé přes dárcovské SMS 430 milionů korun

Hospodářské noviny 8. 4. 2014

Přes šestnáct milionů dárcovských textových zpráv a více než čtyři sta třicet milionů korun poslali neziskovkám lidé za deset let existence této služby. Dárcovské SMS jsou ryze českým vynálezem. Společný projekt Fóra dárců a tuzemských mobilních operátorů se stal jednou z nejrozšířenějších forem, jak Češi přispívají na dobročinné účely. "Příjemci darů jsou vždy prověřené neziskové projekty s veřejnou sbírkou," vysvětluje šéfka Fóra dárců Klára Šplíchalová.

První zprávy v hodnotě 30 korun byly odeslány o velikonočním pondělí v roce 2004 v rámci sbírky Pomozte dětem, kterou pořádá Nadace pro rozvoj občanské společnosti. Ředitelka nadace Hana Šilhánová říká, že v prvních dvou letech tvořily příjmy z DMS polovinu všech příjmů nadace. "Teď je to asi třetina všech našich příjmů, na jednom projektu vybereme až tři miliony korun."

Stále ale platí, že nejštědřejší jsou lidé, když se přihodí katastrofa. Nejvíce DMS za jediný den tak bylo odesláno 5. ledna 2005 v rámci sbírky na podporu obětí ničivé tsunami v Asii. Počet dárcovských textovek se vyšplhal na rekordních 219 251 zpráv. Tato sbírka drží i další prvenství, za jednu vteřinu lidé poslali 274 DMS.

Za deset let se do projektu zapojilo přes dvě stě padesát projektů neziskových organizací, jako jsou například Člověk v tísni, Adra, Nadační fond Českého rozhlasu -Světluška, Unicef, Konto Bariéry, Kapka naděje nebo třeba Centrum Paraple. "Dárci mohou přispívat pomocí dárcovských zpráv na své oblíbené projekty i celoročně, a to prostřednictvím DMS ROK," říká Šplíchalová. Navíc chce Fórum v dohledné době spustit i DMS, které budou fungovat jako trvalý příkaz v bance. Společně s operátory Fórum dárců rovněž ladí, jak nastavit, aby lidé mohli posílat jednorázově vyšší částky. "Chceme zavést DMS v hodnotě 60 a 90 korun," uvádí Šplíchalová.

Loni na podzim se operátoři vzdali podílu na poplatku. Neziskovka z každé DMS získává 28,50 Kč. "Zbývající 1,50 jde na technické zajištění služby, administrativní zázemí projektu a servis pro neziskovky," vysvětluje Šplíchalová. U virtuálních operátorů záleží na tom, zda umožňují využívat prémiové SMS. "Fungují totiž na stejném technologickém principu," dodává Šplíchalová.

Kolik se v Česku darovalo přes DMS (údaje v milionech Kč, v závorce počet DMS v tisících)

2004 - 25,29 (0,94)

2005 - 88,30 (3,27)

2006 - 37,59 (1,39)

2007 - 36,09 (1,34)

2008 - 35,73 (1,32)

2009 - 48,49 (1,80)

2010 - 60,93 (0,23)

2011 - 38,58 (1,43)

2012 - 26,63 (0,99)

2013 - 35,92 (1,29)

©2000-2015 Alfa Human Service