V českém kavárenství se prosazuje trend sociálních kaváren. Pomáhá především lidem se ztíženými možnostmi začlenění se do pracovního procesu

Brněnský deník 28. 3. 2014

Nejen kvalitní kávu, ale také pomoc lidem, kteří mají ztížené podmínky při vstupu na trh práce, nabízí takzvané sociální kavárny.

Na fungování takových podniků se mimo jiné podílí například zaměstnanci se sluchovým postižením či lidé pečující o nemocného příbuzného. Kavárny se sociálním rozměrem spolu s dalšími podniky nabídl také například doprovodný program k loňské podzimní akci Prague Coffee Festival.

Podle ředitele festivalu Daniela Kolského sociální kavárny vynikají zajímavým přístupem ke kavárenství. "Je to jednoznačně trend, který může fungovat a propojovat jednotlivé skupiny. Někdo, kdo byl před dvaceti lety jen zavřen v ústavu, je součástí společnosti s plnohodnotným zaměstnáním," řekl Kolský.

Provoz podporuje i EU

Provoz sociálních kaváren podporují dotace z Evropské unie, o které lze od roku 2009 požádat v rámci takzvaného sociálního podnikání.

To se kromě společenské odpovědnosti vyznačuje také ekologickým přístupem. Sociální kavárny se tak zaměřují na spolupráci s regionálními výrobci a nabídku domácího pečiva, nápojů či místních specialit.

Domácí dorty a koláče nabízí také Tichá kavárna na Praze 8, která zaměstnává osoby se sluchovým postižením. "Nyní zde pracují čtyři neslyšící barmani, dvě neslyšící pekařky a na částečné úvazky také neslyšící uklízečka a účetní," uvedli její provozovatelé s tím, že cílem kavárny je také osvěta mezi slyšící většinou, propagace znakového jazyka a bourání komunikačních bariér mezi slyšícími a neslyšícími.

Projekt pomohl maminkám s dlouhodobě nemocnými dětmi

V rámci festivalu se představil také podnik Naše kavárna v Thomayerově nemocnici v Praze. Projekt vznikl v roce 2011 v rámci dobrovolnického centra Lékořice, s cílem nabídnout práci maminkám, které mají dlouhodobě hospitalizované děti na jednotce intenzivní péče.

Podnik, který je zrekonstruovaný do podoby třicátých let, vznikl za podpory přispěvatelů z řad velkých firem i anonymních dárců.

Programy v českých kavárnách se spolu s akcí Prague Coffee Festival uskutečnily loni v říjnu, v souladu s Mezinárodním dnem kávy. Historii horkého nápoje spolu s kulturním programem nabídl také Týden kávy, který se uskutečnil loni v Brně.

©2000-2015 Alfa Human Service