Sněžka bezbariérová? Ve hře je plošina pro vozíčkáře

tyden.cz 23. 3. 2014

Provozovatel nové lanovky na Sněžku zvažuje, že na nejvyšší hoře Česka zřídí vyhlídkovou plošinu pro vozíčkáře. Dosud mohou jezdit pouze na Růžovou horu. O lanovku je mezi lidmi na vozíků i rodinami s kočárky větší zájem. Staré zařízení nebylo bezbariérové. Tento víkend uplynul měsíc, co je lanovka v plném provozu.

Provozovatel nové lanovky na Sněžku zvažuje, že na nejvyšší hoře Česka zřídí vyhlídkovou plošinu pro vozíčkáře. Dosud mohou jezdit pouze na Růžovou horu. O lanovku je mezi lidmi na vozíků i rodinami s kočárky větší zájem. Staré zařízení nebylo bezbariérové.

"Mám od vozíčkářů kupu mejlů, zda je svezeme. Zatím mohou jezdit na Růžovou horu, ale zvažujeme, že na Sněžce uděláme venkovní plošinu, protože jinak je pro ně terén nepřístupný," řekl vedoucí lanové dráhy Jiří Martinec. Tento víkend uplynul měsíc, co je lanovka v plném provozu.

Na starém zařízení se vozíčkáři nesvezli prakticky vůbec. Pokud se chtěli svést, muselo se vše předem domluvit, vozíky se pak vezly v nákladovém prostoru a šlo jednorázové akce, kterých nebylo mnoho. Komfortnější mají teď nástup do kabin i rodiny s kočárky.

"Podlaha kabiny je s úrovní stanice, zpomalíme rychlost a vozíčkáři i kočárky najedou bez problémů dovnitř. Jinak je lepší, kdy mají vozíčkáři s sebou doprovod," řekl Martinec.

Moderní zařízení funguje od loňského 20. prosince, kdy začalo jezdit do stanice na Růžové hoře. Na Sněžku svezlo první pasažéry 22. února. Lanovka je hlavní turistickou atrakcí Pece pod Sněžkou a přepravila tisíce lidí. Lanovka pracuje podle Martince prakticky bez problémů, objevují se jen drobné závady, nikoliv nějaké zásadní.

"Měli jsme drobné závady s elektrikou, přijeli Italové a odstranili je. Jsou to prkotiny, které ale znepříjemňovaly práci. Teď už je to vychytané a lepší," řekl Martinec.

Na Sněžku se v sobotu nejezdilo, protože bylo proměnlivé počasí, což se podle Martince stává často. I tak lanovka svezla asi tisícovku lidí. Když jezdí až na vrchol, bývají fronty na kabiny až hodinové, konstatoval Martinec. Lanovka totiž nezvýšila svoji kapacitu, protože to odmítli ochranáři. Zařízení stálo více než 300 milionů korun, má čtyřmístné kabiny místo otevřených dvousedaček. Doba jízdy na vrchol se zkrátila z 25 na 16 minut.

©2000-2015 Alfa Human Service